pondělí

Našívám

Tento víkend jsem lemovala Deku z lásky a sotva jsem to zvládla. Zcela jsem totiž propadla našívání. V pátek jsem viděla na Facebooku u Anky Zimové nádherné pončo s našitými vzory z vlny. Řekla jsem si teď a nebo nikdy.
Patku na Berninu mám už dlouho. Jednou jsem to vyzkoušela a nějak to nešlo a asi jsem neměla tu správnou motivaci. Technika se  jmenuje yarn couching a takto ji najdete na netu. Já mám Berninu Auroru 440 a patka číslo 43. Zkusila jsem našívat i na šlapacím stroji a tak sepsala svoje postřehy.

První způsob nevyžaduje dovednost volného quiltování. Potřeba je stroj s entlem a vhodná patka. Patka by měla být dole se žlábkem, do kterého zapadne vlna. Může být i s otvorem na navlečení šňůrky (třetí fotka) nebo má  jen nožičky, které vlnu vedou.  Na našívání jsem zvolila průhlednou nit a povolila jsem napětí horní nitě. Našívala jsem entlem 4mm širokým a hustota přibližně 2mm. Ale protože je to na šlapacím stroji, tak to nemůžu říct přesně. Na typu našívané vlny moc nezáleží. Tady jsem použila vlnu určenou k plstění. Asi je lepší si vzory předkreslit. A pak už jen střídat různé materiály, nebo barvy, nebo jen použít melírovanou přízi.


Na řadu přišel další šlapací stroj a  tentokrát technika volného quiltování. Použila jsem patku, která se prodává na Aliexpress na quiltovačky a vyplněná je plastem s dírkou uvnitř. Opět jsem použila průhlednou monofilovou nit a napětí jsem povolila. Pokud je horní napětí utažené, tak v zatáčkách se našívaná vlna pak občas nezachytí.


Něco jsem k tomu natočila.


A do třetice opět našívání technikou volného quiltování. Jak jsem psala, vlastním i patku na Berninu určenou k našívání příze. Na této patce je otvor menší a hledala jsem vlnu, která by byla vhodná a píšu o tom dále v příspěvku. I na Bernině jako na šlapacím stroji jsem nastavila entovací steh. Tady se musí už opatrně, vzhledem k vodícímu otvoru pro našívanou přízi na patce a má malinko jiný význam. Použila jsem entl široký 0,9 mm. Pokud vedete nit do patky bočním otvorem, tak ta jehla pak jde blíž k navedené přízi. Ten boční otvor nepoužívám vždy, někdy vedu vlnu přímo do otvoru v patce jako na šlapacím stroji. Opět jsem šila průhlednou nití a napětí horní nitě jsem povolila.
Doporučila bych TOTO VIDEO.  Bernina má k této patce i vodicí drátek umístěný na stroji. Nepoužívám ho, protože ta našívaná příze se zbytečně napíná a jehla ji nezachytí. Vyfotila jsem pár příkladů svých experimentů.
Příze Barborka, výrobce SDS
 Vlna, kterou mám už delší dobu. Vypadá efektně a objemně a dírkou v patce pěkně projde. Nevedu přes boční obvor. Vlna se hodně natahuje a další napínání způsobilo, že jehla ji v zatáčce nezachytila.


Pletená dutá placatá šňůrka 

 A tady jsem experimentovala a z tenké mohérové vlny jsem si udělala řetízek. U řetízku jsem dávala do otvoru v patce přímo a nepoužila jsem boční otvor. Toto se našívalo bez problémů.
 Lesklá lacetka. Ta už šla trošku hůř. Hlavně je místy silnější a trošku se to zadrhávala. Nějaké vlnovky by šly určitě bez problémů.

 A toto je bavlněná příze je stáčená. Ale při přetočení na druhou stranu se nerozmotá na jednotlivá vlákna a tentokrát jsem navlékla nit přes boční otvor. 

Ještě dva příklady. Opět vlna Bambus, která už je spletená, není stáčená a taková se v otáčkách nerozmotá. Buklé, froté, pletené šňůrky. Byla mi doporučena příze Dolphin, stejná by měla být příze Bambi z Vlnapu. nezkoušela jsem.
 A příklad bavlněné příze Kateřina. Ta se lehce rozmotá v zatáčkách a vůbec to nejde.

A jedno video a naprosto úžasná Ellen Anne Eddy ukazuje různé patky na stroje Bernina určené k našívání.

Krásné dny přeji. Jana

11 komentářů:

  1. No to vypadá parádně. Děkuji i za tipy na druhy přízí, které jak vypadají. Ta průhledná nit je nějaká speciální? Nebo se dá běžně koupit? Děkuji moc. Pěkné dny přeji. Lucie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to monofilová nit. Vyrábí Coats, Madeira. Bývá čirá nebo kouřová. Jana

      Vymazat
  2. ... opět zajímavá technika, krásná práce. Děkuji za zprostředkování a pěkné počtení. Hezky se na to dívá, ale zkoušet zatím nebudu ... i když se říká, nikdy neříkej nikdy,že ? :-) Pohodové podzimní dny Miluška PS: někde v textu jsem zaznamenala, že se Ti pravděpodobně automaticky opravilo slovo použila na poučila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj. Děkuji za opravu. To spíš v rámci boje sdělit nesdělitelné. Měla jsem natočená ještě dvě videa, ale nějak se nepovedlo je přetáhnout a soubory byly prázdné, tak jsem to musela popsat. Navíc jsem spoléhala na video a tak jsem moc nefotila. Natáčet už to asi nebudu. Půl dne práce a příprav. Takže jsem to zprostředkovala alespoň takto. A kdo ví, třeba si někdy najdeš cestu. Zdraví Jana

      Vymazat
  3. Jani, také jsem si vše prohlédla. Je to moc zajímavé. Až dokončím kostlivce ve skříni, pokusím se také něco našívat. Zdravím. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, určitě vyzkoušej. Vidím spoustu možností i bez volného quiltování. Budu se těšit, až se do toho pustíš. J.

      Vymazat
  4. Jamalko, to je super! Děkuju moc, že se s námi dělíš o své zkušenosti, to se může každému hodit. Jsi skvělá.

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za návod,už vím co budu dělat se zbytky klubíček!! Ivana

    OdpovědětVymazat